Gluten- och mjölkfritt fröbröd Ugn: 175 grader Tid: 20 min i brödform, 30-40 min utan brödform på galler Ingredienser: 2,5 dl solroskärnor 1,25 dl linfrön 1,25 dl hasselnötter eller mandlar 3,75 dl havregryn 2 msk chiafrön 3 msk fiberhusk 1 tsk salt 1 tsk lönnsirap (agavesirap eller honung funkar också) 3 msk smält kokosfett 3,75 dl vatten Gör så här:
  1. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  2. Blanda ihop lönnsirap, vatten och kokosfett i en liten skål. Blanda samman med de torra ingredienserna så att allt blir uppblött. Degen blir väldigt tjock.
  3. Smörj en långsmal brödform och klicka över degen i formen. Platta till ovansidan.
  4. Låt stå i minst två timmar men gärna över dagen eller natten. När det är klart:
  5. Sätt ugnen på 175 C.
  6. Placera formen i mitten av ugnen och grädda i 20 minuter. Ta sedan bort brödet från formen, lägg brödet upp och ner på ett galler och grädda i 30-40 minuter till. Brödet är klart när du knackar på det och det låter ihåligt. Det ska även få lite färg.
7. Låt brödet svalna innan du skär upp det.