Kokosmjölken lyfter fram smakerna av de milda kryddorna och gör linsgrytan extra krämig. Chilifrukterna som fungerar som dekoration på bilden, är kanske lite missvisande, eftersom denna indiska rätt i grunden inte alls är stark. Gillar man stark mat, kan man dock tillsätta en hackad chilifrukt då man steker löken. Ingefära, kardemumma och kanel utgör kryddbasen i receptet. Kardemumma kan bytas ut mot kummin om man föredrar den smaken. Egentligen ska det vara färsk ingefära, men i just denna linsgryta blir det minst lika gott med malen ingefära, kanske till och med lite godare. Linsgrytan kan serveras med ris eller som den är. En klick raita eller tjock yoghurt till är gott. Tillsätter du mer vatten och grönsaksbuljong i grytan får du en mustig linssoppa istället! Receptet ger ganska mycket mat. Förvara kallt så står den sig länge. 1 lök 2 morötter 2 vitlöksklyftor 2 msk rapsolja 1 msk riven ingefära eller 1 tsk malen 1 tsk koriander 0,5 tsk kardemumma 1 tsk kanel 4 dl röda linser 400 g krossade tomater 1 burk kokosmjölk 1 grönsaksbuljongtärning 2 dl vatten eller mer salt ev lite lime eller citron ev lite chilipeppar om man vill ha lite sting

Gör så här:

1) Fräs hackad lök, morötter och vitlök i olja några minuter. 2) Rör ner alla kryddor! (ej salt) 3) Häll i linserna och rör om ordentligt. 4) Tillsätt krossade tomater, kokosmjölk, vatten och grönsaksbuljongtärning och låt koka sakta i 20 min. Smaka av med salt och eventuellt citron.